Opfinderen er en af hverdagens helte

En opfinder er en person som ud fra en ide skaber et produkt der løser en given situation til gavn og glæde for andre.
Du står med en idé - hvordan kommer du igang? Er det vigtigste for dig, at der bliver lavet en tilfredsstillende løsning på dit behov, eller har du ambitioner om selv at tjene på løsningen?

OPFINDER FORENINGEN.DK hjælper dig gerne videre i processen. Som medlem af opfinder foreningen får du adgang til vores interne side hvor vi har opsamlet en række viden omkring opfinders arbejdsproces og omkring det at drive opfindervirksomhed, samt adgang til Danmarks største netværk af opfindere som gerne deler deres erfaringer med dig.

Har du en idé?

Jeg har en idé..... Sådan starter mange opfinderes karriere. Sidder du også i den situation og spekulerer over, hvordan du kommer videre, så er her nogen spørgsmål og råd, som forhåbentlig kan hjælpe dig lidt på vej:

Er det vigtigste for dig, at der bliver lavet en tilfredsstillende løsning på dit behov, eller har du ambitioner om selv at tjene på løsningen? Du kan vælge at kontakte en eksisterende producent på området og præsentere ham for dit behov og dine idéer til løsning. Hvis producenten vurderer, at der er tilstrækkeligt mange med samme behov, og at dit løsningsforslag kan gennemføres på en økonomisk tilfredsstillende måde, er det sandsynligt, at han tager idéen op. Du vil i løbet af relativ kort tid kunne købe løsningen i butikkerne. Du kan være heldig at få et par flasker vin for idéen, hvis du ikke har indgået en licensaftale med ham.

Du kan kontakte en producent og overlade idéen til ham eller indgå en samarbejdsaftale, hvor I deler arbejde, udgifter og mulige indtægter. Alt dette er nedfældet i en juridisk bindende kontakt. Meld dig ind i Opfinderforeningen.DK for at få adgang til medlemslisten. Du kan også vælge selv at bruge en masse tid og penge på at udvikle idéen og satse på få den solgt eller selv at sætte en produktion i gang. Nogen gange lykkes det. Mange gange gør det ikke. Du skal ikke regne med at blive belønnet, hvis du ikke vil gøre en indsats. Processen omfatter disse hovedpunkter:

• Beskrivelse af idéen
  • Nyhedsundersøgelse
  • Markedsvurdering
  • Udvikling af prototype
  • Undersøgelse af salgsmuligheder
  • Beskyttelse af rettigheder

Læg mærke til rækkefølgen ovenfor. Start med at beskrive hvilket problem du har, men ikke hvordan du vil løse det. Brug det i din markedsvurdering -hvem har dette problem, hvor meget vil de betale for at få det løst, og hvor forventer de at finde løsningen? Hvilke andre løsninger findes der til samme problem, hvad koster de, og hvor bliver de solgt? Mange springer over det her, for det er sjovere at komme ud på værkstedet og lave en prototype. Og når den er klar, går de ud og søger patent. Først bagefter finder de ud af, at løsningen ikke kan sælges - og så er pengene spildt! Så start med at finde ud af om det allerede er på markedet og om det kan sælges. Hvis ikke, så lad være med at bruge tid og penge på udviklingen. Du har sikkert mange andre gode idéer i skuffen. Find den af dem, som nemmest kan sælges, og brug så din tid på den!

Kom til opfinderskolen

Opfinderforeningen.dk har lanceret en Opfinderskole, der skal klæde opfindere, idémagere og andre kreative hjerner bedre på og dermed øge succes raten, så flere idéer kommer i mål, som solgte produkter. For opfindere, idémagere og andre kreative hjerner, som ikke har adgang til den støttende infrastruktur i en udviklingsafdeling eller et forskningscenter, kan det være en lang, dyr og uoverskuelig proces man skal igennem for at komme i mål og få solgt sin idé.

Derfor har Opfinderforeningen.dk ladet sig inspirere af de svenske opfindere og oprettet en Opfinderskole, som skal imødekomme alle de behov for rådgivning og vejledning, der er undervejs. Undervisningen er opbygget i moduler, som kan tages uafhængigt af hinanden og i den rækkefølge, som den enkelte har brug for. Planen er, at afholde modulerne i landets regioner, så alle skulle have mulighed for at deltage. Opfinderskolen er åben for ikke-medlemmer, men til en anden pris end for medlemmer.

del din erfaring og ekspertice med andre opfindere

Du har helt sikkert nogen erfaringer eller en viden, som andre opfindere kunne få fornøjelse af. Du skal selvfølgelig ikke dele gratis ud af dine specielle faglige kompetencer eller af dine idéer til nye opfindelser, men du kan uden at skade din egen virksomhed dele din viden om arbejdsprocessen, om det at drive opfindervirksomhed generelt og om potentielle leverandører og samarbejdspartnere. Når vi alle gør det, opnår vi alle fordele.

Du kan tilbyde dine erfaringer i form af et skriftligt indlæg på hjemmesiden, et mundtligt indlæg ved et møde, et tilbud om et kursus for medlemmerne, ved at stå til rådighed som ekspert på et bestemt område, ved at optræde som foreningens lokale kontaktperson, ved at stille op til valg til bestyrelsen eller på mange andre opfindsomme måder. Er der brug for hjælp til at formulere noget på skrift, kontakter du os bare på telefon - så finder vi en løsning.